Monday, August 29, 2011

Di ambang Syawal

Assalamualaikum semua. Nak fikir tajuk punya payah malam nie sebab masuk je maghrib, ikut kalendar Islam, umat Islam hari nie sudah berada dalam 1 Syawal. Alhamdulillah, kita semua bersama-sama akan menyambut hari kemenangan umat Islam. Syahdu sangat mendengar takbir dari surau berdekatan tadi.


Waktu berbuka tadi, adik aku menyampaikan satu berita kepada kami sekeluarga. Ada seorang hamba Allah telah dijemput-Nya. Innalillah. Sungguh tak sangka, di saat semua umat Islam bertungkus-lumus menyiapkan keperluan untuk menyambut Aidilfitri, keluarga arwah pula bertungkus-lumus menerima qada' dan qadar yang telah ditetapkan Ilahi. Dengarnya, dikebumikan selepas Isyak. Moga semua berjalan lancar. Amin.


Kita disunatkan untuk bergembira pada bulan Syawal. Menjadi tanda dengan 'hadiah' kurniaan-Nya dan kita bersyukur menerimanya. Kerana itulah diharamkan kita berpuasa pada 1 Syawal. Tentunya, macam-macam persiapan yang korang semua dah buat untuk menyambut Syawal kan.


Hari ni, betul-betul kerahan tenaga dibuat. Sangat meletihkan. Sekarang ni, pinggang macam nak tercabut sebab tadi petang terjatuh dalam bilik air masa tengah berus periuk. Semangat sungguh aku menggosok sampai jatuh. Dari pagi sampai petang macam-macam dibuat. Selagi tak raya, selagi tue lah tak siap-siap. 


Paling tak boleh aku lupa hari ni bila tinggal lagi sejam waktu berbuka, mak aku terima lagi tempahan kuih candy. Masa tue nak tolak, tapi bila fikir saudara, tak sampai hati pula. Memang terkontang-kanting lah dapur rumah aku tadi. Dengan nak siapkan kuih candy yang makan masa 2-3 jam nak disiapkan untuk satu kali masak, persiapan berbuka dan ditambah nak siapkan ruang tamu untuk terima kunjungan 'baraan' (orang surau atau masjid datang ke rumah dan bertakbir serta selawat). Macam biasa, bila ada baraan datang, kena lah ada hidangan. Memang kelibut lah kami sekeluarga.


Paling sadis bila BAJU RAYA aku BARU SAMPAI lepas kami berbuka tadi ! Tragik ! Siap juga baju raya aku. Nasib lah tukang jahit aku dapat siapkan. Hahaha. Aku sampai tak ingat pasal baju aku sebab sibuk sangat. Patut lah aku tengok dekat tempat mak aku gantung baju, macam tak ada je baju aku. Aku buat tak tahu je sebab ingat mak aku simpan kat tempat special ke. Hahaha.


Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir Batin kepada semua rakan blogger yang disayangi.


Aku letak gambar raya time aku darjah satu. Kenangan ni. Esok, gambar raya baru. Hari ni ambil feel dulu.


Setiap tahun kami akan sedondon. Korang boleh teka yang mana satu aku ?

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

9 comments:

trigyy said...

innalillah~

hehehhe.. keje2 jgk. kslamtn jaga. mjur pggang ok kan?

boleh la braya ngn baju baru esok. hehhe

selamat hari raya

Zul Fattah said...

yg mana satu ko?
selamat hari raya..
maaf zahir dan batin..
[^^,]

muhamad hanif said...

Wooo,


selamat hari raya, hari untuk kita bersuka ria. Mintak mak kuih sepotong, lalalalalala

Tukang Karut said...

selamat hari raya...

Uncle Lee said...

Di susun se[uluh jari meminta maaf zahir dan batin.
Selamat hari raya.
Have fun and keep a song in your heart.
Lee.

alif haris said...

hehe sebaik sempat siap baju raya tu kan :D
kalau tak pakai ler baju tido pagi raya ..hihihi

err awk mesti yg tgh pegang baby tu :D

Wanie said...

yang ujung skali pegang baby..hehe..kan3..izfa 6 beradik eh?syiok la ramai2..raya mesti meriah..

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

:) comel.raya ni x nk jemput sy dtg rmh ke?

humbleyat said...

jatuh kat bilik air?hati2 izfa..risau pulak saya..hu2..

al fatihah buta mereka yang telh pergi...

hehe bila lah boleh rasa kuih candy izfa yerk:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...