Wednesday, August 10, 2011

Di sebalik Ramadhan 10

Assalamualaikum. Apa menu berbuka korang hari ni ? Aku makan kuih yang sangat banyak hari ni sampaikan aku tak boleh nak telan nasi. Maybe sekejap lagi, aku akan makan nasi pula. Jom lah kita ramai-ramai makan ye.


Selalu aku terjah blog orang, kebanyakkannya agak tension bila time terawikh ada budak main mercun kat luar masjid atau surau. Betul tak ? Kebanyakkannya lah. Jarang lah aku baca yang tulis, "Benganglah makmum sebelah ni. Menguap saja kerjanya !" atau "Kenapa makmum sebelah ni dari tadi asyik sendawa tak habis-habis ? Bau durian plak tu !". Hahaha. Tak ada plak aku jumpa entry yang post gitu. Kalau ada, sila bagitau aku. Aku nak terjah blog tue.


Dah sepuluh Ramadhan, bermakna, dah sebelas malam terawikh berjalan di mana-mana. Semua surau dan masjid dipenuhi umat Islam yang ingin mengejar 'kenikmatan' di malam Ramadhan. Tak terlepas budak-budak yang korang cakap sibuk buat bising tue. Dorang pun turut memeriahkan suasana.


Sepanjang aku pergi terawikh, aku rasa, jemaah kat tempat aku antara yang bertuah kerana budak-budak nie main mercun tak mengganggu ketenteraman jemaah mengerjakan terawikh dengan bunyi-bunyi yang indah tue. Bukan senang nak dengar bunyi mercun kalau tak Ramadhan dan Syawal. Alhamdulillah, surau kat tempat aku nie pakai aircond, so, agak kedap bunyi sikit lah bila pintu dan tingkap kena ditutup.


Yang buat kami semua para jemaah terganggu ni adalah perkara yang dibuat oleh budak yang tak reti main mercun, yang ada sama dengan kami dalam surau. Korang bayangkan lah. Aku kan perempuan, so ada kat saf belakang. Ada tirai pemisah antara makmum lelaki dan makmum perempuan. Bila aku kat saf pertama, bermakna, aku bolehlah nampak samar-samar makmum di depan. Budak-budaklah kebanyakkannya. Start je imam takbir, "Allahu Akbar ...", budak-budak nie pun, "Oit, lari sana lah !", "Eh, nyorok sini !", "Hihihi !", dan paling tak boleh blah, "Sakitlah, jangan tolak aku. Aku bagitahu mak aku !"


Tekanan jiwa aku rasa ! Nak kusyuk pun payah. Yang baik sikit *sikit lah sebab ikut jemaah sekali, ada sekali dalam saf, tapi, bila imam sebut, "Amin ...", dorang punya sambut amin tue panjanggggggg sangat, pastu gelak-gelak ! Argh ! Menguji sabar sungguh.


Moral Ramadhan 10 : Pendedahan tentang adab berada di tempat ibadat sejak kecil adalah amat penting untuk diterapkan kepada anak-anak. Alhamdulillah, mak abah aku biasakan kami berjemaah sama-sama di rumah masa kami kecil dulu. Tak lah aku merasa berlari dan tergelak-gelak dalam surau suatu ketika dulu.

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

25 comments:

Tukang Karut said...

hoho... biasa la tu budak2... kena piap sekali baru sedar tu...

alif haris said...

har har har ..
nakal betol :D
kdg2 tu tak solat tp jawab amiin jugak ..haha

Bigdaddyz said...

kalau kita lihat budak2 di gereja mereka tidak di marah2kan kenapa bila di masjid budak2 ini di tengking dan di marah2....sayang tak mereka dgn masjid?

humbleyat said...

hihi..tapi itulah suasana ramadhan, mak ayah biasa bawa anak2 waktu bulan puasa je, klu dah dilatih pergi ke surau tiap2 hari, membiasakan diri.Insha Allah terpelihara adabnya..:-)

Far8 budak baik said...

hahahah same lahh kat masjid
atau surau mane2 pun,,
mmg budak2 ni berlari2
lah kat blkng tu..
ade yg bawa mercun time solat..
seyes kelaka..
hahahahaha

Wanie said...

huhuhu..budak2 tinggal kat umah je la..ganggu makmum n imam je..

muhamad hanif said...

budak-budak kn,


dorang kejar moreh je..


wakakakakakkaa!!

Zul Fattah said...

haha.. apa la.. biasa la tu..surau kat kg aku lg teruk.. panas gile..sampai nk solat pun, kena pecat baju..adui..

p/s : nk tanya.. awak penulis dlam blog 100 penulis eh?

sifu im said...

haha ko berenti solat jap..ko sekeh kepala diorng

Amni said...

dear, bukan 11 malam ke tarawikh...? hiks.... saya geram ngan ada sorang nenek ni asyik bising soh rapatkan saf.. tapi bila turn dia, tak nak gerak plak.. padahal ada banyak ruang ksong tu... grr....

Zul Fattah said...

tak ada la..aku just nk tanya cikit pasal 100 penulis tu..
bagi email ko..? aku nk tanya banyak etek..

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

kt umah selalu terkjut dgr bunyi mercun..ishh..geram betul

cha zainol said...

lantaran itu malam nnt aku sebagai cikgu nak bawa rotan pegi masjid. serrrrrrrrr.

Lizzie Yasmin said...

Ok pernah, tengok semayang, budak kat depat boleh main lambai - lambai.. OK terus tak kyusuk.. nak gelak pun ada... Siiiiiiioooootttt

Kapten Atok said...

bg moden sikit. tak perlu kain rentang. letak pagar ja kat depan tu

budak2 tak berani lari depan saf perempuan sebab kawasan tu terbuka

Tea Dno said...

Alhamdulillah, masa kecik pegi tarawikh tak penah pulak buat bising.. sebab lagi obses tengok orang rukuk sujud sume.. huhu..

Miss F said...

mmg btui kekadang mmg xkusyuk pon nk terawih tu...
bru follow kmu...

cucu umie said...

hehe..biaselah tu budakkan..mereka suka berlari kehulur dan kehilir.. kdng2 xsalah nak bwak mereka pi solt cuma perlu ajar mereka adb yg sebtolnyer..

::FAIZ FARISH:: said...

mmg budak2 masjid dkt kawasan rmh aku pun sama

C i k P i p i T e m b a m said...

hahaha ! nakalnyeee . anip tu yg kejar moreh . werkk ! haha

redfar said...

xbest lg tu.. cuba main mercun kat belakang surau mcm aku dulu2.. pastinya wak osman akan kejar sampai umah.. hahahaha

tia @ Ini Kisah Tia said...

hahaa . tergelak je Tia . apadaa punya budak2 .. hahaaa . memang tak boleh nak khusyuk lah jawabnya . sebab tu dalam hal ni peranan ibu dengan bapa penting .. kalau memang dah sedia maklum anak tu tak pandai duduk diam , baik jangan suruh pergi . takut mengganggu .. susahkan orang lain pulak ..

iKhRam said...

sama jugak lah.. kadang2 ada juga mana2 pak cik yang suruh budak2diam masa tgah selawat dan berdoa antara solat sunat terawih tue..

sebenarnya pemantauan ibu bapa itu penting..

iPai said...

hee .. setiap tempat ada cabarannya ..

adeh .. lawak plak baca yg ini .. hehe

SweetLikeWhat said...

klakar baca..budak-budak biasalah..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...