Tuesday, August 23, 2011

Di sebalik Ramadhan 20 & 21

Assalamualaikum. Bermula fasa ketiga Ramadhan. Kita sudah sampai ke kemuncak Ramadhan, semoga kita mengambil yang baik-baik daripadanya.


Hari ke 20 dan 21 Ramadhan menyaksikan aku bersama keluarga berehat saja di rumah. Aku combine cerita untuk dua hari sebab hari ke 20 aku just rehat saja. Tak larat nak wat apa-apa. So, tak ada cerita yang 'bermutu tinggi' nak dikongsi sangat. Cuma pada hari tersebut family kakak aku balik ke sini.


Malam tue, anak buah aku yang perempuan, Amera Raudhah, tidur dengan aku. Macam biasa, ada saja barang aku yang digeledah. Sebelum tidur, sibuk dia nak pakai inai. Memang ada inai kat bilik aku ni. Member aku bagi masa mak dia balik dari umrah dulu. Aku pun pakaikan lah. Sibuk nak sepuluh jari semua nak merah macam pengantin. Tapi, aku pakaikan tiga jari je sebab kuku dia kecil sangat. Hilang sabar pula aku nak pakaikan. Hahaha.


Lepas pakai tue, dia baring sebelah aku. Tak perasan pula bila dia tidur. Tiba-tiba aku tengok, "Ya Allah, habis cadar aku berinai !". Aku pun bersihkan lah inai kat kuku dia dan betulkan kedudukan dia tidur. Bila tengah tidur malam tue, dia memang lasak sangat. Aku tak tidur langsung sebab dia perlukan tangan orang untuk digosok-gosok dari pergelangan sampai ke siku ! Kononnya, dia boleh tidur nyenyak bila buat macam tue ! Tapi, aku geli dan tak boleh tidur langsung ! Sabar je lah.


Esoknya, dia asyik menyendeng kat aku. Rindu kot. Sampaikan nak minum susu pun nak baring kat badan aku ! Budak tak puasa ni memang suka nak menggoda aku tau.


Si gedik Amera Raudhah
Petang tue, kakak aku sekeluarga balik semula ke rumah mereka di Melaka. Tetiba pula rindu semula kat anak buah aku sorang nie. Hahaha. Lepas mereka bertolak, aku bersiap-siap untuk keluar berbuka bersama adik angkat aku. Pertama kali aku berbuka di luar bersama kawan-kawan pada Ramadhan kali ini. Terasa lain pula. Kami berbuka di Rasa Ayamas kat KL Sentral tue. Aku cuma 'penyibuk' saja. Dia minta aku teman sebab nak jumpa seseorang. Tak apalah, janji makan free. Hahaha.


Dari Shah Alam, adik aku ambil aku kat rumah dengan kereta. Kami park dekat LRT Taman Jaya Petaling Jaya. Dari situ, naik LRT saja ke KL Sentral. Ada dua sebab kami naik LRT. Yang pertama malas nak tempuh jammed kat KL yang tak pernah lengang melainkan Hari Raya. Yang kedua pula, tak tahu jalan. Tak sure sangat jalan ke sana. Kalau sesat dah terlepas nak makan free. Betul tak ?


Bersama adik angkat di LRT Taman Jaya, Petaling Jaya (muka sangat tembam dan tak comel ! Pucat sungguh muka bila tak sihat ye.)
Moral Ramadhan 20 : Melayan kerenah seorang kanak-kanak sangat memerlukan kesabaran yang tinggi. Kerana itu, kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa. Hargai dan sayangi mereka selagi ada.

Moral Ramadhan 21 : Apabila melakukan sesuatu perkara, tidak perlu memilih jalan yang terlalu sukar sehingga boleh menyusahkan dan membuang masa. Pilihan sentiasa ada di tangan kita. Kita saja yang boleh menentukan sama ada keputusan yang kita buat akan lebih memudahkan sesuatu perkara ataupun semakin merumitkannya. Paling penting, mohon petunjuk dari Yang Kuasa.

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

7 comments:

muhamad hanif said...

nak jaga kanak-kanak bukan senang kot, silap haribulan boleh makan tangan dorang tuu..



wahahahahahahaha.(kmsalam adik angkat)

JIJI YU said...

aku kalo tido ngn adik aku mmg aku tak tido le..kene tampor le..sepak le..macam2

Abang Stalker said...

x sihat degil nk kua jgk..

eh,ni ke adik angkt yg awk ckp nk knlkn dgn sy tu?bole tahan la..cm mke awek lama je.xpe r..


bg anep je.sy nk knl dgn bju putih tu je. :)

cha zainol said...

izfa : kau ni manis orangnya.

iPai said...

eh duk area KL ke ? loh ..

hehe ... budak2 kecik suka makcik2 dia .. lg2 yg muda2 dan yg tak kawin lagi .. sebab dia penyabar .. siap pakai inai bagai .. kan sabar tuh

Wanie said...

dah besar ye anak buah izfa..
manja tu nak menyendeng bagai..haha
teringin nak pakai nai gak raya ni :D

ha,ah la izfa nampak tembam dlm gambar ni..comel tu still ade :)

Kapten Atok said...

"dia perlukan tangan orang untuk digosok-gosok dari pergelangan sampai ke siku ! Kononnya, dia boleh tidur nyenyak bila buat macam tue ! Tapi, aku geli dan tak boleh tidur langsung !"

aku nak gelak ja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...