Wednesday, August 24, 2011

Di sebalik Ramadhan 23

Assalamualaikum sahabat blogger sekalian. Apa khabar ? Pejam celik pejam celik, tinggal seminggu lagi nak sambut Syawal. Mesti ramai yang dah sibuk packing barang untuk balik kampung. Yang kemas rumah, tukar langsir, mop lantai dan segala bagai lah. Apa pun yang korang buat, hope semuanya tak berlebihan.


Semalam tak dapat nak update pasal 'Di sebalik Ramadhan 23' nie sebab internet buat hal. Kenapa ntah telefon rumah tak berfungsi. Merajuk agaknya masing-masing dah guna handphone. Internet okay semula pun dah sangat tengah malam dan mata dah rabak perlu ditutup. Hihi.


Dialog aku tak boleh lupa bila adik aku yang kecik tue bebel semula. Banyak dah cerita pasal 'mulut' dia tue dalam blog aku sebelum ni. Nie pun aku nak share juga pasal dia. Korang yang dah besar mesti tahu kenapa perempuan dewasa yang sudah baligh tidak dapat berpuasa. "Orang perempuan yang tak boleh puasa juga menjalankan ibadah kepada Allah. Bukan saja-saja tak nak berpuasa", kata-kata ayah aku suatu ketika dulu bila adik-adik lelaki aku tak faham kenapa kakak-kakak dorang 'ponteng' puasa.


Aku : Aduh, sakitnya perut kakak dik . . . (muka sedih, minta simpati sambil berbaring kat sebelah si kecik mulut becok)

Si kecik mulut becok : Tue lah kakak. Berlagak sangat ! Pagi tadi bukan nak bangun sahur. Kan dah sakit perut. Nak buka lah tue ! (gaya berlagak macam penceramah bebas, sedangkan ponteng sekolah, konon-konon demam !)

Aku : Benci lah cakap dengan adik !


Tak lama lepas tue, aku nampak dia minum air ! Siot je. Alasan dia, "adik kan tak tahan sebab demam. Kena lah minum ! Cuba kakak pegang kepala adik. Panas !"


Alasan lah adik oi. Tapi, mak aku balas dia cakap tue. Mak aku cakap, "Orang hidup memang lah kepala dia panas !". Hahahaha. Terdiam adik aku.


Allah mencipta manusia itu berbeza-beza dan paling ketara perbezaannya adalah ada lelaki dan perempuan. Kalau perempuan tak puasa, aku faham lah. Tak termasuk kategori yang memang jahil tak tahu nak berpuasa ye. Tapi, yang lelaki tue, aku sangat tak faham kenapa ada yang tak berpuasa walaupun dah cukup syarat wajib berpuasa dan tahu kewajipan berpuasa ! Sebabnya, yang selalu kena tahan 'naik van mayat' tue, kebanyakkannya lelaki.


Aku terfikir bila, kudrat seorang wanita yang dikatakan tidak sekuat lelaki (semua orang tahu) untuk melakukan sesuatu yang berat. Contohnya, berpuasa selama sebulan. Dulu, masa kecik-kecik, ada orang bagitahu aku. Bagi menutup kekurangan seorang wanita yang tidak mampu berpuasa sebulan, sebab itu adanya waktu 'kedatangan haid' supaya mereka dapat pulihkan semula tenaga. So, lelaki yang tak ada kekurangan, CONFIRM boleh puasa penuh sebulan di bulan Ramadhan TANPA SEBARANG ALASAN ! ADAKAH MEREKA YANG TIDAK BERPUASA 'KEDATANGAN . . . .' ?


Moral Ramadhan 23 : Sesungguhnya, segala kejadian Allah itu ada rahsia di sebaliknya. Ia telah tersusun cantik di mana setiap persoalan yang timbul, pasti ada jawapannya. Jangan terlalu bertanya mengapa, kenapa, kerana sesungguhnya Allah Maha Tahu yang terbaik untuk setiap hamba-hamba-Nya.

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

5 comments:

muhamad hanif said...

HAHAHAH,

lelaki kuat2 dia pun, ada jugak lemah dia lah.

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

sy x puasa 9hr.
sy x g terawih 9hr.

ada rukhsah utk org skt mcm sy. :)

Nazryn Mishar said...

ntah lah. kite pun tak tau nape laki yang banyak xpose. sangat tak paham. haish.

baru ingat, im also a guy. sigh. =.="

Tukang Karut said...

nasib baik aku kuat lagi setakat ni...

Wanie said...

tak penah ponteng klu bukan kedatangan ehem2.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...