Wednesday, February 29, 2012

Allah Lebih Tahu

Assalamualaikum semua rakan blogger


Hari ni, 29 Febuari 2012. Tarikh yang hanya muncul 4 tahun sekali. Namun, ini lah pertama kali dalam hidup aku, aku merasakan tarikh ini sengaja dicipta untuk menidakkan kebesaran Allah. Aku pun tak tahu kenapa, bangun saja pagi tadi, aku terasa benci dengan tarikh ini.


Dalam perjalanan ke tempat praktikal, aku mendengar Dj radio yang sibuk membahaskan topik tentang tarikh hari ini. Aku tersedar, hari ini adalah 7 Rabiul Akhir 1433. Kenapa tiada yang membahaskan tentang dalam tahun islam ada 29 hari sahaja untuk bulan tertentu, ada yang 30 hari sahaja untuk bulan yang lainnya ?


Allah menyusun cantik tarikh yang ada. Rahsia Allah, tiada siapa yang tahu.


Ada tahun kita berpuasa cuma 29 hari, tapi ada tahun yang kita berpuasa 30 hari. Kenapa tak dibahaskan ?

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

11 comments:

ezasunflower said...

Dalam kalendar Islam, ada 29 hari dan 30 hari... bulan berselang2... sebab tu tahun ni puasa 29 hari, tahun depan 30 hari.. @__@

Daddylicious said...

tiada pendedahan maka tiada yang tahu...

Amran Syah said...

islam itu sempurna.tahun lompat tu pembetulan kepada kelender yang salah

Misha Ieza said...

singgah sebentar ^_^

Misha Ieza said...

singgah sebentar ^_^

Tukang Karut said...

aah kan... apa kata buat satu enty pasal bulan islam ni...

Abg Stalker said...

abg pun pnh terfikir.tp masing2 senyap je..

AdiaLuze said...

Assalammualaikum ...

Salam ziarah perkenalan !

Betul tu. Tapi kalau tajuk perbincangan kat radio tu mungkin dia nak sesuaikan dengan rakyat kita yang berbilang kaum ni, sbb tu jarang dibhaskan sesuatu yang terlalu menjerumus kepada keagamaan ... Akk rasalah .. hehehe

AmY Da SoneT said...

sbnarnya saya baru perasan yang Feb ada 28 hari saja.. sampai tertanggu punchkad kat tempat kerja saya,,, haha

aleen aiden said...

heh, kadang2 orang terlalu memikirkan akan perkara2 yang kurang penting daripada perkara yang lebih penting. selalu begitu.

Ini Kisah Tia said...

banyak lagi rahsiaNYA yang kita tak tahu ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...