Thursday, March 15, 2012

Salam Belasungkawa Buat yang Berjasa

Assalamualaikum semua rakan blogger.


Mood untuk mengupdate blog memang ke laut sejak kebelakangan ni. Aku tak tahu kenapa seperti tiada satu pun berita mahupun cerita yang boleh dikongsikan bersama rakan blogger semua. Tapi, hari ini, aku tergerak hati untuk bercerita sesuatu di ruang yang selalu menjadi tempat aku meluah rasa.


Jumaat malam sabtu minggu lalu, sedang aku sibuk melayari laman sosial facebook, mata aku tertangkap satu status yang dipost oleh kawan sekolah aku. Berita pemergian jiran dia pada petang hari jumaat itu secara mengejut. Status itu betul-betul mengejutkan aku sebab arwah aku kenali sejak aku sekolah lagi.


Mulanya kerana anak-anak arwah dihantar mengaji di rumah aku. Mak aku yang ajar mereka. Tapi, kadang-kadang, aku atau adik lelaki aku yang menjadi pengganti bila mak aku ada hal. Dari situ, kami sekeluarga menjadi rapat dengan keluarga arwah. Apatah lagi, kelebihan yang ada padanya sebagai tukang jahit, setiap kali kami sekeluarga mahu menempah baju, pastinya rumah arwah yang dituju. Boleh dikatakan, hampir 100% baju kurung yang aku ada, adalah hasil jahitan arwah. Aku sempat berjumpa arwah lebih kurang sebulan sebelum pemergiannya, memberi kain untuk dijahit. Sedihnya, hari ini, aku melihat kain yang sama di ruang rumah tanpa sempat dijahit oleh arwah selepas mak pergi ke rumah arwah siang tadi, mengambilnya. Sebak pula aku rasa bila teringat arwah membelek kain tersebut sambil memberi cadangan untuk mendesign baju itu. Satu hari nanti, pasti aku sedih bila aku memakai baju itu walaupun dijahit oleh orang yang lain.


Isnin yang lepas, sampai sahaja aku di rumah selepas waktu kerja (praktikal), aku dikejutkan dengan satu mesej pesanan ringkas yang diterima daripada seorang senior persatuan.


"Makluman, Al-Fatihah, YM Tn Hj Ishak Itam telah kembali ke rahmatullah lepas asar sebentar tadi. Sila sebarkan".


Arwah ialah bekas Guru Utama Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia. Tahun 2005, aku telah diijazahkan oleh arwah menjadi ahli persatuan ni. Ilmu yang diberi sangat berguna kepada aku untuk menjadi pelindung diri. Alhamdulillah, aku tamat belajar semua buah yang ada dan mengambil sijil rendah walaupun pada waktu itu, aku dalam keadaan sakit. Tapi, berkat dorongan semua tenaga pengajar, aku lulus. Alhamdulillah.


Di malam sijil rendah


Semoga roh mereka di tempatkan di kalangan orang yang beriman. Terima kasih kerana berjasa kepada aku. Semoga mereka aman di sana. Al-Fatihah.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

7 comments:

Tukang Karut said...

Sedekah AL FATIHAH je yang termampu...

Chuu Muqhlis said...

takziah..

Daddylicious said...

al fatihah buat arwah..

Ikhmal Yusoff said...

al-fatihah...~

cha zainol said...

bila tiba masa, janji tuhan datnag menjemput. kadang kadang manusia lupakan? asyik dengan dunia. aku pon sama.

Harith Iskandar said...

yg hidup pasti akn merasa mati..ingatan buat kite semua kan?

Ini Kisah Tia said...

masa baca terasa bulu roma agak meremang .. ajal maut dah ditentukan oleh Allah .. kita ni pun entah sampai bila nak menumpang di dunia yang sementara ni ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...