Tuesday, May 15, 2012

Faktor 'X' untuk menyintai

Assalamualaikum semua rakan blogger.

Lama sungguh rasanya aku menyepi dari berada di sini. Ini kali pertama aku menulis entri sejak blog berwajah baru. Agak kekok, tapi, demi blog yang disayangi, aku kenalah belajar. Belajar untuk lebih mencintai tiap pembaharuan yang ada di depan mata, tidak kiralah sama ada ianya kebaikan mahupun keburukan. Itupun kalau kita mahu bertahan lama dengannya.

Kebosanan dan keletihan mengasingkan resume-resume pemohon untuk jawatan kosong yang dibuka di tempat praktikal membuatkan aku mengarang sesuatu di sini. Mungkin ini satu terapi buat aku. Asalkan tidak terkantoi dek CCTV, teruskan sajalah labu. :P

Tajuk di atas telah lama berlegar dalam kepala aku. Entah kenapa, aku asyik mencari dan mencari.


Perlukah kita mencari faktor 'X' dalam apa pun perkara untuk membuat kita terus menyintai dan dalam keadaan jatuh cinta?

Apa pendapat korang semua? Tipu kalau aku kata, aku tak pernah jatuh cinta. Tapi, aku jarang mencari faktor 'X' yang membuatkan aku boleh jatuh cinta. Sebabnya, hati aku sendiri yang mengada-ngada terdetik untuk menyintai tanpa perlu dipaksa. Kenapakah ayat aku terlalu jiwang? Abaikan.

Aku percaya satu perkara. Kalau kita menyintai kerana sesuatu, dan bila mana sesuatu itu hilang, pasti kita akan mula membenci. Dan bukan mudah juga sebenarnya nak mencari satu faktor yang boleh membuat kita menyintai dan terus menyintai.

Tapi, timbul pula persoalan. Macam mana nak terus menyintai kalau tiada apa-apa faktor? Apakah pendorong untuk terus bercinta? Ah, masalah cinta memang tiada jawapan dan sukar ditafsirkan. Hanya Allah yang memegang segala rahsia cinta.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

9 comments:

Hayati A.G said...

wah senyum meleret nih dpt bc entri baru ...:-)

faktor x?hmm sebaik2 faktor x untuk menyintai adaalh cintai Allah... supaya lebih diredhai..

terus bercinta hingga ke syurga adalah matalamat yang terbaik tak kisah la apa2 perbuatan sekalipun..

faktor "x" yang sgt komprehensif...

:-)

Tukang Karut said...

lepas dapat x cari pulak y yea...

siti khadijah said...

cinta itu tak kenal sesiapa......tak perlu kot faktor x ke apa, ikhlas meneriam seadanya insyaAllah cinta itu akan datang :)

senandung semalam said...

sentiasa yakin dengan janji Allah

ELFarahin said...

Best entry niyh! :)

Useriez said...

y = mx + c
so x = (y-c)/ m

haha jgn marah..

cikpingu said...

1st bce aku xphm.. bce byk kali bru phm.. hahahaha... singkat pemikiran dh aku ni..byk urat otus lps bsalin.. jemmm

edz said...

cinta boleh dipupuk ~

iPai said...

cara wanita menyintai itu yg complex..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...