Thursday, September 21, 2017

Musim Haji 1438 Hijrah


Assalamualaikum semua. Sebelum tiba tahun baru hijrah, 1439, izinkan aku coretkan satu cerita mengenai musim haji 1438 hijrah baru ni. Kenangan manis buat mak abah semestinya, malahan buat kami juga anak-anak. Alhamdulillah.

Coretan kenangan buat ingatan semua. Terindah, teristimewa. Dipanggil menjadi tetamu Dia. Siapa yang tidak mahu. Alhamdulillah, giliran mak dan abah tiba saat yang tepat. Selesai abah uruskan pencen awal, selesai melepaskan anak-anak 3 orang ke fasa perkahwinan, semuanya berjalan dengan lancar sehingga hari untuk menjadi tetamu-Nya di Baitullah. 

Sebelum ke sana, mak abah buat kenduri sikit. Doa selamat dipermudahkan urusan, dilancarkan perjalanan dan semoga dapat haji mabrur. Seronok rasanya berkumpul adik-beradik. Nak pula sekarang semua dah besar, level cerita tu dah lebih kurang sama. Along pun asyik sibuk nak sedondon. Huhu. 







Pada 1 Ogos 2017, kami semua menghantar mak abah ke Tabung Haji di Kelana Jaya. Ramai orang tu biasalah, alhamdulillah, cuaca pun elok-elok. 


Sampai rumah, bekalan elektrik pula tak ada. Kesian adik-adik sebab pukul 4 pagi baru ada semula. Suruh datang tidur di rumah masa pukul 10.00 malam konon tak mahu. Sekali pukul 1 pagi talifon nak datang tidur sebab tak tahan banyak nyamuk dan panas. Kenangan sungguhlah hari pertama mak abah tak ada di rumah. Hahaha.

Sepanjang mak abah kat sana, perubahan cuaca buat mak kurang sihat. Tapi alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Adalah peristiwa kena curi duit semua, tapi biasalah, kat mana-mana pun ada. Dah hujung-hujung masa dah nak habis buat haji, applikasi whatsapp mak abah buat hal pula. Dah masing-masing tertunggu berita mak abah dari sana. Sampailah hari terakhir tu, kawan abah yang bagi pesanan untuk ambil mak abah kat lapangan terbang. Masing-masing tak sabar. Rasa lamanyalah kena tinggal. 

Alhamdulillah, mak abah selamat sampai di KLIA Sepang pada 13 September 2017. Daryan terpinga-pinga tengok atok nenek. Lama dia scan muka nak ingat semula. Hahaha.



Hari Sabtu lepas, 16 September 2017, mak abah buat kenduri kesyukuran selamat sampai ke tanah air dan selesai urusan haji. Alhamdulillah. Semoga kita semua berpeluang juga ke sana menjadi tetamu Allah satu masa nanti. Amin.




+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

2 comments:

umie shahidah said...

Alhamdulillah dh selesai urusan haji mak abah ko...
Mak abah aku nak g umrah lg ujung tahun ni.. doakan juga tuk dipanggil buat haji tahun depan.. heee..

Ehh seronok jugak dh besar2 gini pki baju sdondon ek.. haha

Nory Zoulkefle said...

Alhamdulillah...comeyyynya daryan pakai jubah...kemetott tott tott je nengoknya..hahahaha..next entry pleaseeee....header dah baru kannn...hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...